Vriendje

sabrinaschlich / Pixabay

Het was eind jaren 80, het jaar ervoor had ik via een vriend InterRail leren ontdekken, een maand treinen door Europa voor 400 gulden. Het jaar dat ik met vriendje ging was het al 500 gulden.  Ik was al naar Zuid Europa geweest en ik had besloten richting Zweden en Noorwegen te gaan.
Dat ging mooi niet door. Vriendje kwam op de proppen, ik vroeg hem of hij mee wilde InterRailen naar Noord Europa. Zijn woorden: ‘vakantie is voor mij zon en zomer en ik moet naar het zuiden.’  ‘Goed, wij gaan naar het zuiden,’ zei ik zonder enthousiasme.

Dat de vakantie voor we weg gingen al verpest was  had mij aan het denken moeten zetten maar nee……..om ruzies te voorkomen………Jetje stemt toe. Stom, heel stom…..

We gingen…….

Dag 1 naar Parijs. Vriendje zegt dat hij voor de hele maand 100 gulden bij zich heeft.  Ik maakte me deels zorgen, ik hooptedat hij gewoon bij de bank kon halen, met dit bedrag kom je Parijs amper uit.

Eruit kwamen we er wel……hij zonder geld.

Meneer kwam in Parijs op het fantastische idee dat vakantie luxe moet zijn, dus ook luxe eten.  Ik zei hem dat niet ging gebeuren, ik had immers al gezegd dat we zouden slapen op het strand, in de trein en eten in de supermarkt halen. Niks restaurants en hotels.

Dat had ie wel gehoord maar tijdens de reis kwam hij erop terug. Dus, de 1e dag met fikse ruzie zitten wij met onze rugtassen, oude spijkerbroek en gympen in een luxe restaurant aan de Champs-Élysées te eten voor heel zijn vakantie geld. ‘Ik betaal’, zei hij nog.  We hadden nog 30 dagen te gaan.

Het werden er geen 30.

Na een paar dagen gingen wij naar mijn oma en ouders op Sardinië, dat hadden we ingepland. We zouden ’s ochtends in Civitavecchia kaartjes voor de nachtboot halen. Als je de nachtboot neemt, kom je vroeg in de ochtend aan, heb je de hele dag de tijd om in Oliena aan te komen. Het openbaar vervoer op Sardinië is: 1 bus missen, halve dag wachten. Of er rijdt maar 1 trein per dag.

Daarna zouden we de hele dag naar Rome gaan, de nachtboot, slapen op de boot scheelt kosten en een hele dag de tijd.

Dat liep totaal anders.

In Civitavecchia aangekomen kwam meneer op het idee om NU te boot te nemen. ‘Nee zei ik nog, dan komen we ’s nachts aan en kunnen we niet verder reizen.’
‘Ik wil NU op de boot!!!!!!!’ ‘NEE!!!!!!’ ‘Ik wil NU op de boot!!!!!!’ ‘Goed, dan gaan we NU op de boot!’ zei ik met moordneigingen.

Tickets gehaald voor de boot van NU. Eenmaal op de boot ging de boot  NU niet.  Na een paar uur ben ik eens aan iemand op de boot gaan vragen waarom. Motorprobleem. Na een paar uur ging de boot en precies midden in de nacht (tocht  van 6 uur) kwam de boot aan in Olbia.  En dan gaat er geen trein of bus meer en mijn familie ziet mij niet midden in de nacht aankomen op welke manier dan ook.

Dus…….dat werd zoeken naar een hotel. Er zaten wat mensen op een stoepje en ik heb ze naar een hotel gevraagd. Rode loper, man in billentikker……ik durfde het bijna niet te vragen…….wat kost 1 nachtje voor 2 personen? Hij begon te schrijven: 3……0……0……0……0……0………. Kwam geen eind aan de nullen….. 300.000 Lire (ruim 300 gulden).  Ik bedankte de man en we gingen op zoek naar eentje met minder nullen. Na wat rond vragen vonden we een goedkoper hotel.

De volgende ochtend aten we op een balkonnetje, ik wilde zo gauw mogelijk weg.  We liepen naar de trein. Even kijken voor de tijden: Deze vertrekt naar Nuoro om 8 uur……..’het is nu 8 uur’ en de volgende pas om 14 uur.  ‘Rennen!!!!’ Een mannetje op het perron maande dat dat niet hoefde, de trein wacht wel.  We sprongen erin. Boemeltreintje, we schudden heen en weer.  In Nuoro aangekomen moesten we met  de bus naar Oliena, waar wij om 14 uur aankwamen. De trein reed namelijk het hele eiland over. Met de auto is het van Olbia naar Oliena maar 5 kwartier  rijden.  Met de trein en de bus 6 uur.

Voor wij weggingen, moesten we in Nuoro tickets voor de boot bestellen. Ik had het plan om zondags terug te gaan, de nachtboot en dan maandag aankomen, een normale werkdag en niets gesloten.  Ik wilde niet  te lang blijven omdat ik nog zoveel plannen had, we zouden na die zondag nog ruim 2 weken hebben.

Met vriendje, mijn pa en ma naar het bureau voor de tickets. Het was ontzettend druk, helemaal vol, dus besloten mijn pa en ik de tickets te halen en vriendje en ma bleven bij de deur  staan.  De dame van het loket  vertelde dat de boot voor zondag vol zat maar er was nog wel plek voor zaterdag. Goed, doe ik. Ik neem de tickets aan, loop met mijn pa naar de deur en vertel vriendje dat we zaterdag gaan omdat er zondag geen plek meer is. ‘IK WIL ZONDAG!!!!!!!! ‘ ‘Nee, kan niet, zit vol’.   ‘IK WIL ZONDAG!!!!!’   Vriendje barstte van woede en liep rood aan.

Die zaterdag vertrokken we met de bus naar Olbia en de nachtboot naar Civitavecchia.  Daar vandaan namen we de trein naar Bologna.  We liepen langs de Mac Donalds en meneer moest naar de Mac.  Toen was ik het zat.
Ik zei dat we de trein naar huis zouden nemen omdat ik een punthoofd van hem kreeg.  Op het perron zag ik een trein naar München, dat is in elk geval richting Nederland.

Twee weken vakantie werden het.

En ik was er klaar mee.

Vind jij deze site ook de moeite waard?

Klik dan op deze link naar PayPal.com om een contributie te doen.