Spitsverhaal: Treinleed

0

ee11fe76a53416b648fb4d78677e3666

Nee hè, je gaat toch niet weer de NS bashen?! Ja zeker wel!
Op de snelweg loop je tegen onbegrijpelijke zaken aan (zie Fileleed) maar op het spoor is het soms, zo mogelijk , nog vreemder.
Vandeweek zit ik de trein te wachten op vertrek, doen onze vrienden van de NS de mededeling dat we iets later vertrekken. Dat gebeurt wel vaker dus niks nieuws onder de zon, maar vervolgens doen die eigenheimers het licht in de trein uit. En als klap op de vuurpijl blijken de deuren ook niet meer open te kunnen!!
Bij een aantal reizigers slaat de claustrofobische angst toe. Anderen willen overstappen op een andere eerder vertrekkende trein maar hoe er ook op de ramen geklopt wordt, de dienstdoende hoofdconducteur/machinist doet de deur niet open! Ja pas op het moment dat die andere trein al het station verlaat.
Ik reis al zo lang met de trein dat ik ook dit inmiddels gelaten onderga en er geeneens boos meer over word. Toch vind ik het een vreemd gebeuren.
Klantvriendelijkheid staat hoog in het vaandel bij de NS, maar ik zie het te vaak mis gaan.

Vorige week bijvoorbeeld. Ik moest vooraan op het perron instappen, kom heigend aangerend en wat doet onze superhulpvaardige NSer? Hij sluit de deuren voor mijn neus, loopt naar de eerste klas en laat de trein dan vervolgens tenminste een minuut nog stilstaan voordat deze vertrekt. Als ik te laat ben en de trein vertrekt, verwijt ik me dat alleen mijzelf, maar nu was ik als vergif. Wat een enorme klootzak dat je zo weinig gevoel voor je klanten hebt!
Ik ben  al lang immuun voor vertragingen, want vertrektijden zijn vaak minstens aankomsttijden. Vertraging is trouwens uitgebannen bij de NS. Dat heet tegenwoordig dat de trein over 5/10 minuten vertrekt! Of ook zo’n mooie: als een bepaalde trein niet rijdt, staat op de NSreisplanner dat ‘het reisadvies vervalt’.
NS probeert ons door dit soort eufemismen een rad voor ogen te draaien.
Naast deze eufemismen weten we dat het vastvriezen van wissels in de winter, de vierkante wielen als gevolg van vallende blaadjes in de herfst, te veel uitgezette sporen in de zomer, en onverklaarbare breuken in de bovenleiding er inmiddels allemaal bijhoren, en zoals gezegd ik stoor me daar niet meer aan.
Het zit hem in die momenten dat je vol onbegrip naar medewerkers van de NS kijkt en verwacht dat ze je toch nog als klant behandelen.

Toch stap ik iedere dag weer opgewekt in de trein. Als ik al die stumpers vanuit de trein weer op weg in de file zie staan dan valt het reizen per OV nog mee ook. Sterkte weer in de file morgen.😉

Vind jij deze site ook de moeite waard?

Klik dan op deze link naar PayPal.com om een contributie te doen.

Waarvoor onze dank!

Leave A Reply

%d bloggers liken dit: