Review: Judas, een familiekroniek, door Astrid Holleeder

0

‘Een valse hond sluit je op in een hok, of laat je inslapen.’

Een bijna 600 pagina’s tellende roman over Neerlands bekendste crimineel, Willem Holleeder, geschreven door zijn eigen zus, de advocate Astrid Holleeder.
Het beeld dat in de media over de man was ontstaan staat haaks op het beeld dat zijn zus van hem schetst. Deze aimabele Amsterdamse boef die zijn straf voor de ontvoering van onze biermagnaat Heineken had uitgezeten  blijkt tot op de dag van vandaag geen haar beter  te zijn geworden. Hij is – als we zijn zus moeten geloven – nog steeds dezelfde koude, kille, berekenende, egoïstische schoft. Sterker nog, ik denk dat we hem tekort doen met deze benamingen.
Ik heb nog nooit iemand gezien die zo op zichzelf gericht is als deze man. De titel Judas zou op het verraad van zuslief kunnen slaan, maar net zo goed op de neus zelf.
In het laatste geval is het wel een zware belediging van Judas, want zelfs Judas kan nog niet in zijn schaduw staan. Alles wat deze man doet, is, en ademt, is zo vergeven van het kwade dat zelfs de Duivel nog jaloers op hem is. De duivel heeft nog besef dat datgene wat hij doet kwaad is, bij dit wezen is dat op geen enkele plek in het boek te bespeuren.
Voer voor psychologen en psychiaters zou je denken. De Nederlandse versie van de psychopaat van “Silence of the lambs”, dat is het beeld dat opdoemt uit dit verhaal.

Ik ga niet alles herhalen wat over hem geschreven is. Het levensverhaal van deze maffiabaas,  van een gewelddadige jeugd tot en met het geven van de opdracht tot liquidatie van je eigen zussen, is een fascinerend verhaal dat je telkens weer weet te verbijsteren: hoe ver (je hebt echt geen idee!!) iemand kan gaan om  de wereld om hem heen te plooien naar zijn eigen werkelijkheid. En laten we vooral niet vergeten welke gevolgen dit voor zijn omgeving heeft gehad, om nog maar niet te spreken over de gevolgen die de keuze voor het “Goede” voor zijn zussen heeft gehad.

Als ik een kritiekpunt mag geven. Het hele verhaal had echt de helft korter gekund. Ik heb veel herhalingen en onnodige zijlijnen van de geschiedenis gelezen. Het beeld had daarmee aan kracht gewonnen. Maar, absoluut een lezenswaardig boek!

Vind jij deze site ook de moeite waard?

Klik dan op deze link naar PayPal.com om een contributie te doen.

Waarvoor onze dank!