Fileleed

1

6a00d8341c858253ef00e54f807a508833-640wi

Donderdag stond er een stuk in de Metro over de verschillende soorten files die we inmiddels in Nederland hebben. De jongste loten aan de fileboom zijn de druil- en wenfiles. We kenden (kennelijk) al mist- en nachtvorstfile, naast de traditionele kijkfiles. Onze wagenpark zou te groot zijn voor ons wegennet en dan is er maar weinig voor nodig om de boel te doen vertragen.
Grote ergernis is dat je eigenlijk nooit ziet waarom een file is ontstaan. Je staat opeens stil op de snelweg, maar negen van de tien keer zie je de reden van de file niet. Vol vragen vervolg je je reis, hoe ontstaan die krengen nou eigenlijk? Zou het echt het weer zijn? In de zomer sta je toch ook soms opeens stil …..
Eigenlijk weet je de reden alleen maar als je vooraan in de file staat. (nee het is niet die flauwe grap over dat langzame automerk) .

Ergernis
Wat volgens mij de belangrijkste reden van het ontstaan van files is:  hufter- of trutgedrag op de weg!
Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand op zijn rem gaat staan omdat hij vindt dat degene die achter hem rijdt te dicht op zijn bumper zit? De King of the Road, en de rest van de wereld bestaat uit langzame klootzakken die of door moeten rijden of op moet pleuren.  Zeker als hij er aan komt, nu moet hij vol in de remmen!?!
Of het is een muts die ineens denkt dat 120 kilometer per uur wel heel hard is en dan remt om vaart te minderen.
Wat gebeurt er door deze acties? Is dit dan de uiteindelijk de reden van de files?
Het achteropkomend verkeer ziet alleen de remlichten oplichten en mindert ook vaart. De kracht waarmee geremd wordt verdubbelt bij iedere volgende auto, met als gevolg dat de totale verkeersstroom tot stilstand komt. Tegen de tijd dat iedereen weer opgetrokken is, is de oorzaak van de file al lang weg, maar is het resultaat van dit soort onnadenkend gedrag tot aan het eind van de ochtend- of avondspits te merken.
Gas loslaten is ook een optie!!
Denk na voordat je nodeloos je rempedaal aanraakt. Bedenk dan je niet alleen op de weg bent.  En wen er maar aan want het wordt steeds erger (het autobezit verminderen is in Nederland helaas niet bespreekbaar).
Zeker als wij niet met elkaar het gesprek aangaan dat we elkaar, ook op de weg, ruimte moeten geven. Iemand kan ook gewoon zijn dag niet hebben en misschien, heel misschien, ben je zelf helemaal niet net zo’n goede coureur  als Jos Verstappen. Kijk eerst naar jezelf en en dan naar een ander!
In tijden van krapte op de weg moeten we de ander juist de ruimte geven, of zoals men in de jaren zeventig zei: wees een heer en geen beer in het verkeer! Oubollig maar waar.

Een fijne maandagspits gewenst,

een geïrriteerde weggebruiker.

Vind jij deze site ook de moeite waard?

Klik dan op deze link naar PayPal.com om een contributie te doen.

Waarvoor onze dank!

1 reactie

  1. Ik geloof dat je de zaken nu omdraait. De belangrijkste reden van het ontstaan van files is te hard rijden in combinatie met bumperkleven (een kreet die men uit het woordenboek lijkt te hebben geschrapt). Veel mensen hebben de illusie dat ze in de drukte van de ochtend- of avondspits nog kunnen opschieten en sluiten dan graag aan in een treintje van bumperklevers. En als er dan een weggebruiker is die het belang van afstand houden nog wel inziet en ter waarschuwing van zijn bumperklever zijn remlichten even doet oplichten is hij de boosdoener en moet dus worden aangepakt. En ik weet waar ik over praat, want met een jaarkilometrage van 40.000 kom ik dit geregeld op de weg tegen.

Leave A Reply

%d bloggers liken dit: